PERFORMANCE FESTIVAL MASTERCLASSES
26-27 Μαΐου 2009

 
Η επιτέλεση-performance μπορεί να αποτελέσει αντικείμενο διδασκαλίας; Πώς μεταβιβάζονται οι τεχνικές και οι κατακτήσεις από γενιά σε γενιά; Με «δασκάλους», με «μέντορες ή με ισχυρά πρότυπα; Όντας η επιτέλεση-performance διακλαδική και πολυεκφραστική δραστηριότητα, συνήθως δεν ταιριάζει με την «κλασσική» δομή των διαφόρων σχολών σχετικά με τις τέχνες. Δηλαδή δεν υπάρχει μια μόνο απάντηση και η «διδασκαλία» της μπορεί να γίνει σε σχολές καλών τεχνών, χορού, θεάτρου ή τμήματα λογοτεχνίας ή ποιητικής. Από τις πολλές και διαφορετικές διεργασίες η πιο συνήθης ιστορικά είναι αυτή του «δασκάλου-μέντορα»,  λεγόμενη Masterclass.
Ένας έμπειρος, ένας βετεράνος, ένας «δοκιμασμένος» καλλιτέχνης-επιτελεστής-performer παρουσιάζει, εξηγεί, επιδεικνύει και αναλύει τις επιλογές του και τις τεχνικές του. Οι συμμετέχοντες στα εκπαιδευτικά-επιδεικτικά «επεισόδια» συμμετέχουν προβάλλοντας τις ερωτήσεις τους, μέχρι και κάποιες δικές του «απόπειρες» ή πρώτα δείγματα δουλειάς τους. Το κρίσιμο σε αυτή τη συνεύρεση είναι η δημιουργία μιας αμοιβαίας ανταλλαγής ιδεών, σκέψεων και συναισθημάτων και η διερεύνηση δυνατοτήτων γύρω από την επιτέλεση-performance.

Το 1o Φεστιβάλ Performance (24-30.05.2009), το οποίο εντάσσεται στο παράλληλο πρόγραμμα της 2ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης, ζήτησε από τρεις σημαντικούς επιτελεστές να δείξουν τον τρόπο προσέγγισής τους, τις στρατηγικές επιλογές τους και όλες τις μανούβρες που έχουν διαμορφώσει ως καλλιτέχνες. Η Λήδα Παπακωσταντίνου, o Boris Nieslony (Γερμανία) και ο Seiji Shimoda (Ιαπωνία) θα εγκαινιάσουν τον νέο αυτό «θεσμό» του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης.

Boris Nieslony
“How performance entered my life”

Τρίτη 26 Μαΐου 2009, 12.00-13.30μμ
Αίθουσα συνεντεύξεων τύπου της Μονής Λαζαριστών*

Ο Boris Nieslony έχει αφιερώσει τη δημιουργικότητά του στη διάδοση και κατανόηση της performance. Ασχολείται με την performance και τις συσχετιζόμενες με αυτήν μορφές τέχνης από το 1980. Ήταν συνιδρυτής του Kunstlerhaus στο Αμβούργο το 1977 και του Kleinen Ausstellungsraum το 1978,  το οποίο εξελίχθηκε στο μοναδικό χώρο συνεχούς προβολής εγκαταστάσεων και performance στη Γερμανία. Ως καλλιτέχνης,  ασχολήθηκε επίσης με την οργάνωση ομάδων και συλλόγων καλλιτεχνών performance. Μέσα από αυτές τις διαδικασίες γεννήθηκε η ιδέα για τη δημιουργία ενός Performance Art δικτύου. Ο ίδιος, μαζί με άλλους επτά καλλιτέχνες, έχει ιδρύσει τη διεθνή ομάδα Black Market International και την ένωση performance ASA, οι οποίες έχουν κοινό στόχο να υπηρετούν αυτήν την μορφή τέχνης. Παράλληλα ήταν και ο διοργανωτής του Permanent Performance Art Conference το 1995, με θεματική τη σύνδεση θεωρίας και πρακτικής, μετά το οποίο έχουν διεξαχθεί άλλα 15 συνέδρια.
Ξεκίνησε την καριέρα του ως ζωγράφος, φωτογράφος και μουσικός. Το έργο του μπορεί να καταταχθεί στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού αντι-φορμαλισμού, το οποίο μέσω του Fluxus, καταλήγει στο Situationist International, Dada. Αν και από τη μια πλευρά φαίνεται προβληματισμένος και επηρεασμένος από τον συντηρητισμό,  από την άλλη δημιουργεί εφήμερες performances βασισμένες στη λογική πολύ συγκεκριμένων εννοιολογικών και φυσικών αποκρίσεων.

Seiji Shimoda
Τρίτη 26 Μαΐου 2009, 14.00 -15.30μμ
Αίθουσα συνεντεύξεων τύπου της Μονής Λαζαριστών*

Ο Seiji Shimoda είναι ο πιο ενεργός καλλιτέχνης performance στην Ιαπωνία. Έχει παρευρεθεί σε πολλά φεστιβάλ και διοργανώσεις σε περισσότερες από 20 χώρες διεθνώς. Από τα μαθητικά του χρόνια ήταν ενεργό μέλος σε διαφόρων ειδών ακτιβιστικές διαδηλώσεις, ενώ παράλληλα έγραφε και ποιήματα.  Η ποίησή του ήταν φαντασιακή ή εναλλακτικά, ονειρικά σκοτεινή. Μέσα από την διαδικασία γραφής ποιημάτων εμπνεύστηκε για σωματική έκφραση, η οποία δεν ήταν ούτε χορός, ούτε υποκριτική, αλλά performance αντί της ποίησης. Αργότερα στο Παρίσι έκανε πολλές street performances για βιοποριστικούς λόγους, με μεγάλη αποδοχή από τους καλλιτεχνικούς κύκλους. Επιστρέφοντας στην Ιαπωνία, οι δράσεις του ήταν περισσότερο σοκαριστικές λόγω της γυμνότητας που συνεχώς προέβαλλε. Έφτασε αρκετές φορές να συλληφθεί από τις αρχές λόγω των γυμνών δημόσιων εμφανίσεών του και κάθε φορά αγωνιζόταν υπέρ της ελευθερίας της έκφρασης. Σήμερα, αναγνωρισμένος πια, χρησιμοποιεί λέξεις και ποιήματα σε σύντομες δράσεις, ενώ ασχολείται με κοινωνικοπολιτικά θέματα όπως ο εθνικισμός και η ψυχολογία της μάζας.

Λήδα Παπακωνσταντίνου
Τετάρτη 27 Μαΐου 2009, 12.00-15.00μμ
Αίθουσα συνεντεύξεων τύπου της Μονής Λαζαριστών*

Η Λήδα Παπακωνσταντίνου, με συνεχή παρουσία στα εικαστικά δρώμενα από τα τέλη της δεκαετίας του 1960 μέχρι σήμερα, αποτελεί υπόδειγμα καλλιτέχνη που ανέτρεψε παραμέτρους και δεδομένα που αφορούσαν την ελληνική  και όχι μόνο, τέχνη. Με σπουδές αρχικά στην Α.Σ.Κ.Τ. Αθηνών και μετά στην Αγγλία (Loughton College of Art, London και Maidstone College of Art, K.I.A.D.), ήταν η πρώτη ελληνίδα καλλιτέχνης που ασχολήθηκε με την performance και την τέχνη του σώματος (body art), χρησιμοποιώντας την ως εικαστικό εργαλείο κατά τις δεκαετίες του 1970-1980, συνεχίζοντας μέχρι και σήμερα. Παράλληλα, η συνολική καλλιτεχνική της δημιουργία περιλαμβάνει εγκαταστάσεις, ζωγραφική, βίντεο, γλυπτική και φιλμ, μέσα από το πρίσμα της προσωπικής της γλώσσας.
Οι performances της Λήδας Παπακωνσταντίνου έχουν στόχο τον συνειδησιακό προβληματισμό του θεατή μέσα από  αναφορές σε διάφορες κοινωνικές ομάδες και σύνολα. Το έργο της θίγει την ανάγκη για αναζήτηση ταυτότητας του ατόμου μέσα στο κοινωνικοπολιτικό του περιβάλλον, στο πλαίσιο αυτό έχει ασχοληθεί με φεμινιστικά θέματα  και άλλα που απασχολούν κοινωνικές μειονότητες. Ωστόσο, δεν μπορούμε να την περιορίσουμε στα στενά πλαίσια της «γυναικείας τέχνης», η τέχνη της είναι αισθησιακή, επιθετική και ριζοσπαστική με στόχο τον πολιτικό σχολιασμό, τον οποίο επιτυγχάνει με το σώμα της.
Στην εποχή της παγκοσμιοποίησης, η Λήδα Παπακωνσταντίνου επιλέγει να επικοινωνήσει με τη δική  της εκφραστική γλώσσα, που υπερβαίνει πολιτισμικούς και αξιολογικούς περιορισμούς.



Πληροφορίες:

- Η πρόσκληση απευθύνεται κυρίως σε καλλιτέχνες, φοιτητές/ριες  ή απόφοιτους Σχολών Καλών Τεχνών, σχολές χορού και σχολές θεάτρου ή μουσικής, χωρίς να αποκλείει άλλους ενδιαφερόμενους.
- Απαραίτητη η αποστολή βιογραφικού σημειώματος και κειμένου στο οποίο θα εξηγούνται  οι λόγοι συμμετοχής και ενδιαφέροντος στο masterclasses.performance@gmail.com έως τις 20 Μαΐου 2009. Περιορισμένος αριθμός θέσεων (10-15 θέσεις για κάθε masterclass).
- Τηλέφωνο επικοινωνίας για οποιαδήποτε διευκρίνιση: 2310-589 140, Γραμματεία Κ.Μ.Σ.Τ.

* Μονή Λαζαριστών, Κολοκοτρώνη 21, Σταυρούπολη



Χορηγοί - Χορηγοί Επικοινωνίας


 
 
powered by Lizzard Active Media