Αρχική > Παράλληλο Πρόγραμμα

Ευγενία Αποστόλου
Αναδρομική Έκθεση 1984-2009


Το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης παρουσιάζει στους χώρους του  την αναδρομική έκθεση της ζωγράφου Ευγενίας Αποστόλου σε επιμέλεια Ντένη Ζαχαρόπουλου, η οποία εντάσσεται στο πλαίσιο της 2ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης, που διοργανώνει το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης από 24 Μαΐου- 27 Σεπτεμβρίου.

Η έκθεση θα εγκαινιαστεί στις 24 Μαΐου 2009 και περιλαμβάνει έργα από την περίοδο 1984-2009 με έμφαση στον κύκλο μεταξύ 1992 και 2009. Ο συνοδευτικός κατάλογος περιλαμβάνει κείμενα των Ντένη Ζαχαρόπουλου, Μαρίας Μαραγκού και της Κατερίνας Κοσκινά καθώς και μία συζήτηση της καλλιτέχνιδας με τον Χριστόφορο Μαρίνο. Χορηγοί της έκθεσης είναι το Κοινωφελές Ίδρυμα Κοινωνικού και Πολιτιστικού Έργου (Κ.Ι.Κ.Π.Ε) και το Ίδρυμα Ιωάννου Φ. Κωστόπουλου.

Γεννημένη στο Σουδάν από Έλληνες γονείς, η Ευγενία Αποστόλου έρχεται στην Ελλάδα σε ηλικία έξι ετών όπου περνάει τα σχολικά και εφηβικά της χρόνια. Στην εφηβεία αποφασίζει ότι θέλει να ασχοληθεί με τη ζωγραφική, απόφαση την οποία ακολουθεί πηγαίνοντας στην Αγγλία για να πραγματοποιήσει τις αντίστοιχες σπουδές στο Central School of Arts and Design (1974-1978) και στο Royal College of Art (1979-1982) του Λονδίνου, δίπλα στους William Turnball και Peter de Francia, Jeniffer Durrant, Mario Dubsky, Paul Huxley και άλλους. Έχει παρουσιάσει έργα της σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό και το 1995 συμμετείχε στην 46η Μπιενάλε της Βενετίας με την έκθεση « Έλυτρον » σε επιμέλεια της Μαρίας Μαραγκού.
 
 Η πρώτη της ατομική έκθεση στην Ελλάδα πραγματοποιείται δύο χρόνια μετά την επιστροφή της στη γκαλερί Δεσμός όπου και παρουσιάζει μεγάλων διαστάσεων  αναπαραστατικά έργα, υπό τον τίτλο Μνήμες-Αντιπαραθέσεις-Ομολογίες. Στις εικόνες της οι φαινομενικά τυχαίες συναντήσεις καθημερινών αντικειμένων σε μεγέθυνση λειτουργούν ψυχαναλυτικά ανασύροντας προσωπικά αλλά και κοινά βιώματα. Η ψυχαναλυτική και βιωματική προσέγγιση της Αποστόλου συνεχίζει να αποτελεί χαρακτηριστικό της δουλειάς που γίνεται εντονότερο καθώς περνάει στην αφαίρεση. Το πέρασμα στην αφαίρεση γίνεται αργά και σταδιακά: η πρώτη αυτή έκθεση στο Δεσμό έχει περίπου πέντε χρόνια απόσταση από τη σειρά Θαλασσογραφίες, που αποτελείται από έργα αφαιρετικά με εμφανή την επιρροή της φύσης. Στην επόμενη ενότητα έργων Ροές (1992) η Αποστόλου επικεντρώνεται στη ρευστότητα της ύλης και περνάει πλήρως στην αφαίρεση. Οι αναπαραστατικές έννοιες ωστόσο παραμένουν, αλλά πλέον έχουν μεταφερθεί από την εικόνα στην ίδια την πράξη της ζωγραφικής : φύκια αναμειγνύονται με χρώμα το οποίο κυριολεκτικά « ρέει » πάνω στον καμβά.

Παρά την απόλυτη αφαίρεση, τη φαινομενική μονοχρωμία και τη « χειρονομιακή » ζωγραφική στην οποία σταδιακά οδηγείται η Ευγενία Αποστόλου, το τυχαίο απουσιάζει από τη δουλειά της. Οι μονόχρωμοι καμβάδες τις, όπως οι μικροί κόκκινοι καμβάδες στο έργο Red Light District είναι προσεκτικά φτιαγμένοι από διαδοχικές εναποθέσεις χρώματος σε βάθος χρόνου. Μακριά από τις αναπαραστατικές προθέσεις ο χρόνος του έργου, η διαδικασία δημιουργίας του και η αφοσίωση του καλλιτέχνη αποτυπώνονται με σαφήνεια και εκφράζονται μέσα από ρυθμούς ανάγλυφους και σιωπηλούς.

Η σιωπή στο έργο της Αποστόλου παρά την κεντρική θέση την οποία καταλαμβάνει, δεν αποτελεί το κέντρο. Αποτελεί το μέσο που επιτρέπει τη βαθύτερη ανάγνωση, την απαραίτητη συνθήκη για την προσήλωση που απαιτείται για να αφουγκραστεί κανείς ήχους και ρυθμούς λεπτούς, που γίνονται αντιληπτοί μόνο στην απόλυτη ησυχία. Η καλλιτέχνης ονομάζει μια σειρά από έργα Σιωπηλή Διαδρομή περιγράφοντας ταυτόχρονα την πορεία δημιουργίας τους αλλά και τη θέαση τους. Σιωπηλή διαδρομή στην περίπτωση της Αποστόλου δεν σημαίνει ότι δεν ακούγεται τίποτα, σημαίνει ότι σωπαίνεις για να ακούσεις.

Το έργο της Αποστόλου διαπραγματεύεται το θέμα του χώρου μέσω των χαρακτηριστικών εγκατάστασης που τους προσδίδει, δουλεύοντάς τα κατά βάση σε σειρές και με την εντατική ενασχόληση της με τη τοποθέτηση τους στο χώρο. Τα έργα της  επεμβαίνουν στο χώρο στον οποίο εκτίθενται επαναπροσδιορίζοντάς τον, όπως επαναπροσδιορίζουν τη θέση του θεατή τους και αναλύουν τη θέαση της ζωγραφικής και τη διαδικασία παραγωγής της.  

Επιμέλεια: Ντένης Ζαχαρόπουλος

Χώρος: Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Διάρκεια: 16.05.2009-31.07.2009
Εγκαίνια: Κυριακή 24 Μαϊου, 13:30, Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Χορηγοί της έκθεσης:








Χορηγοί - Χορηγοί Επικοινωνίας


 
 
powered by Lizzard Active Media