Παράλληλο Πρόγραμμα Οκτώβριος (1) Σεπτέμβριος (5) Ιούλιος (1) Ιούνιος (2) Μάϊος (5) |
Αποστολή της Μπιενάλε Πωλητήριο της Μπιενάλε |
Υπουργείο Πολιτισμού
Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης Εικαστικό Πανόραμα στην Ελλάδα Εκδόσεις Τέχνης |
|
|
Έκθεση Ελλήνων καλλιτεχνών
ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ = ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΠΟΤΕ: 11 Σεπτεμβρίου – 23 Οκτωβρίου ΠΟΥ: Αποθήκη Β1, Λιμάνι Θεσσαλονίκης ΓΙΑΤΙ: «Συνδέστε τον εαυτό σας με ό, τι νιώθετε πως είναι ειλικρινές. Αντιμετωπίστε καθετί, ακόμη και τη φιλία ως πολιτική πράξη. Ξεκινήστε από εδώ […] Είμαι αυτός που είμαι. Το σώμα μου, μου ανήκει. Εγώ είμαι εγώ, εσύ είσαι εσύ αλλά κάτι πάει λάθος. Μαζική ατομικοποίηση. Ατομικότητα όλων των καταστάσεων – ζωή, εργασία και μιζέρια. Σκορπίστε σχιζοφρένεια. Αχαλίνωτη κατάθλιψη. Ατμοποίηση σε ακριβή παρανοϊκά σωματίδια. Υστερία σε σχέση με την επαφή. Όσο πιο πολύ θέλω να είμαι ο εαυτός μου, τόσο πιο πολύ νιώθω ένα κενό. Όσο πιο πολύ εκφράζομαι, τόσο πιο πολύ απομυζούμαι. Όσο πιο πολύ τρέχω πίσω από τον εαυτό μου, τόσο πιο πολύ κουράζομαι. Γαντζωνόμαστε στον εαυτό μας σαν μια πολυπόθητη θέση εργασίας». (Ανώνυμοι, http://tarnac9.wordpress.com/texts/the-coming-insurrection/ ) Τριάντα έξι Έλληνες καλλιτέχνες παίρνουν θέση. Με έργα πολιτικά από τη δεκαετία του ’60 έως και σήμερα, τα οποία θα παρουσιαστούν στην έκθεση με τίτλο «Προσωπικό-Πολιτικό», που θα εγκαινιαστεί την 11η Σεπτεμβρίου, στην Αποθήκη Β1, στο πλαίσιο του Παράλληλου Προγράμματος της 2ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης, που διοργανώνει το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης. Η έκθεση εντάσσεται ακόμα στο πρόγραμμα των 44ων Δημητρίων. Δεδομένου ότι κάθε κρίση, κάθε κίνηση ενός ανθρώπου είναι μία αλυσίδα στην πολιτική και κοινωνική του δράση, το ζητούμενο της έκθεσης αφορά στον τρόπο με τον οποίο μέσα από τα έργα των καλλιτεχνών διαφαίνεται η πολιτική διάσταση και συνέπεια κάθε προσωπικής επιλογής. Στον τρόπο με τον οποίο η μικροϊστορική ματιά και θέαση του κόσμου, συναντάει την μακροϊστορική και οι δύο αυτοί κόσμοι συνενώνονται. Σύμφωνα με το άρθρο της Martha Rosler “Well, is the Personal Political?” (Feminism Art Theory, An anthology 1968-2000, ed. Hilary Robinson, Blackwell Publishers Ltd., Oxford, 2001), η προσωπική πράξη μπορεί να θεωρηθεί πολιτική μόνο όταν πληροί τις εξής προϋποθέσεις: όταν η συλλογική δράση μιας κοινωνίας εξαρτάται και από προσωπικά, καθημερινά ζητήματα της μονάδας, όταν παίρνουμε υπόψη μας τη διαφορετικότητα της μονάδας και όταν συνειδητοποιούμε ότι το δικαίωμα στον έλεγχο της ζωής μας και της πορείας της σημαίνει ταυτόχρονα δικαίωμα στον έλεγχο της πορείας της κοινωνίας. Η προσωπική καθημερινότητα, ως αφορμή για κάθε είδους καλλιτεχνική δημιουργία στην τέχνη, τα επιμέρους στοιχεία της ζωής των ανθρώπων σε κάθε έκφανσή τους, αποτελούν όχι μόνο θεματική αφορμή καλλιτεχνικής δημιουργίας, αλλά και ιδεολογική επιλογή. Η έκθεση επιχειρεί να διερευνήσει τους διαφορετικούς τύπους προσωπικών επιλογών και πράξεων. Αυτές οι πράξεις, που αποτελούν τις κοινωνικές και πολιτικές επιλογές του καθένα, λειτουργούν άμεσα ή έμμεσα σαν καθρέφτης της κοινωνίας (π.χ. φύλο, έθνος, θρήσκευμα, σεξουαλικότητα, οικολογική συνείδηση και νοοτροπία-προσωπικότητα). Και αντιστρόφως, η έκθεση αποσκοπεί στο να αποτελέσει μία απόπειρα να αφουγκραστούμε την ελληνική εικαστική (κι όχι μόνο) πραγματικότητα, όπως αυτή διαμορφώνεται μέσα από σειρά πολιτικο-κοινωνικών αλλαγών και γεγονότων, τα οποία επηρεάζουνε κάθε έκφανση της προσωπικότητας και της καθημερινότητας των ανθρώπων. Ίσως απλά επειδή πάντα έτσι συμβαίνει σε εποχές αντιμέτωπες με κρίσεις, ρήξεις κι αδιέξοδα. Ειδικότερα οι Ιστορικοί της Τέχνης-Επιμελητές του Κ.Μ.Σ.Τ., που συνυπογράφουν την επιμέλεια της έκθεσης Αρετή Λεοπούλου & Θοδωρής Μάρκογλου, εξηγούν: «Η πρόθεση της έκθεσης αυτής είναι να ανακαλύψουμε πού συναντιούνται το προσωπικό με το πολιτικό στοιχείο κάθε πράξης (που στην πραγματικότητα είναι δύο πλευρές του ίδιου νομίσματος). Και η ζώνη ανάμεσα στο προσωπικό και το πολιτικό, το ιδιωτικό και το δημόσιο, είναι ακριβώς το σημείο όπου δημιουργείται η τέχνη. Η έκθεση που εγκαινιάζεται στις 11 Σεπτεμβρίου στην Αποθήκη Β1, προσκαλεί τον επισκέπτη να πάρει πρωτοβουλίες, να ανακαλύψει και να συγκρίνει έργα, να ανοίξει κλειστές πόρτες, να μην αντιμετωπίσει τον εκθεσιακό χώρο ως ένα λευκό κύβο, αλλά ως μια διαδρομή σε στιγμές της ιστορίας της νεοελληνικής τέχνης. Με ενδεικτικά παραδείγματα και με θεματική στραμμένη στην ταυτότητα του νεοέλληνα και της καθημερινότητάς του. Έργα πολύ κοντά το ένα στο άλλο (όχι χωρίς λόγο), με σαφείς αναφορές το ένα στο άλλο –και σε σαφή αντιδιαστολή το ένα προς το άλλο». Οι ίδιοι θέτουν τα ερωτήματα «Πόσες βόμβες και πόσες ελληνικές σημαίες μπορεί να κρύβονται σε μια έκθεση εικαστικών, πόσες διαμαρτυρίες, πόσες ιδεολογίες, ποια μυστικά, προσωπικά ή πολιτικά, καταδεικνύουν τον τρόπο με τον οποίο η χώρα εξελίσσεται κοινωνικά; Τα γεγονότα του Δεκέμβρη θύμισαν σε κάποιους τα αντίστοιχα του Πολυτεχνείου. Για ποιον λόγο; Μήπως δεν έχουν αλλάξει και πολλά μέχρι σήμερα;». Η έκθεση «Προσωπικό – Πολιτικό», στο πλαίσια της 2ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης της Θεσσαλονίκης και ενταγμένη στα φετινά «Δημήτρια», συμμετέχοντας στην ομαδικότητα της κεντρικής έννοιας «Πράξις», συγκεντρώνει μεταξύ άλλων στον κατάλογό της κείμενα από συναδέλφους (ιστορικούς τέχνης, επιμελητές, καθηγητές πανεπιστημίου), οι οποίοι, ο καθένας απ’ τη δική του θέση, αντιλαμβάνεται και εκφράζει τις απόψεις του περί πολιτικής, τέχνης και καθημερινότητας. Συμμετέχουν οι καλλιτέχνες: Αλέξανδρος Αβρανάς, Δημήτρης Αληθεινός, Κλίτσα Αντωνίου, Μυρτώ Αποστολίδου, Μπάμπης Βενετόπουλος, Ανδρέας Βούσουρας, Μαρία Ζερβού, Θόδωρος, Χριστίνα Κάλμπαρη, Βλάσης Κανιάρης, Μαρία Καραβέλα, Ειρήνη Καραγιαννοπούλου, Αννέτα Καπόν, Αδαμάντιος Καφετζής, Νίκος Κεσσανλής, Χάρης Κοντοσφύρης, Λίλιαν Λυκιαρδοπούλου, Δημήτρης Μεράντζας, Δημήτρης Μπάμπουλης, Παύλος Νικολακόπουλος, Θεοφάνης Νούσκας, Αλίκη Παναγιωτοπούλου, Λεωνίδας Παπαδόπουλος, Λήδα Παπακωνσταντίνου, Τάσος Παυλόπουλος, Νατάσα Πουλαντζά, Δέσποινα Στόκου, Βασιλεία Στυλιανίδου, Σωκράτης Σωκράτους, Διαμαντής Σωτηρόπουλος, Σοφία Τσαμούτη, Κώστας Τσώλης, Παντελής Χανδρής, Βασίλης Χατζόπουλος, Em Kei, Northern Folk Artists. Επιμέλεια: Αρετή Λεοπούλου & Θοδωρής Μάρκογλου, Ιστορικοί της Τέχνης - Eπιμελητές Κ.Μ.Σ.Τ. | Em Kei Northern Folk Artists Αλέξανδρος Αβρανάς Δημήτρης Αληθεινός Κλίτσα Αντωνίου Μυρτώ Αποστολίδου Μπάμπης Βενετόπουλος Ανδρέας Βούσουρας Μαρία Ζερβού Χριστίνα Κάλμπαρη Βλάσης Κανιάρης Μαρία Καραβέλα Ειρήνη Καραγιαννοπούλου Αννέτα Καπόν Αδαμάντιος Καφετζής Νίκος Κεσσανλής Χάρης Κοντοσφύρης Λίλιαν Λυκιαρδοπούλου Δημήτρης Μεράντζας Δημήτρης Μπάμπουλης Παύλος Νικολακόπουλος Θεοφάνης Νούσκας Αλίκη Παναγιωτοπούλου Λεωνίδας Παπαδόπουλος Λήδα Παπακωνσταντίνου Νατάσα Πουλαντζά Δέσποινα Στόκου Βασιλεία Στυλιανίδου Σωκράτης Σωκράτους Διαμαντής Σωτηρόπουλος Σοφία Τσαμούτη Κώστας Τσώλης Παντελής Χανδρής Βασίλης Χατζόπουλος Θόδωρος Τάσος Παυλόπουλος |
Χορηγοί - Χορηγοί Επικοινωνίας